De visdag - Reisverslag uit Wendisch Baggendorf, Duitsland van Leen Spaans - WaarBenJij.nu De visdag - Reisverslag uit Wendisch Baggendorf, Duitsland van Leen Spaans - WaarBenJij.nu

De visdag

Blijf op de hoogte en volg Leen

16 Juni 2013 | Duitsland, Wendisch Baggendorf

Gisteren geprobeerd een verslag er op te zetten, maar niet gelukt, nu een nieuwe poging. We kwamen vrijdag pas om 0.30 uur aan bij de boot. Alles zat een beetje tegen, file bij Hamburg, politie controle in Duitsland en nog eens 2.5 uur voor een pont gestaan in Polen. We zouden in eerste instantie pas om 7.30 uur weg varen ivm de weersvoorspelling maar toen alle spullen aan boord stonden werden de trossen losgegooid. De verwachting was dat we de zaterdag nog konden vissen maar de zondag wordt waarschijnlijk een ander verhaal er werd een harde wind verwacht. Na ongeveer 5 uur varen kwamen wij in de buurt van het Deense eiland Bornholm en kon er gevist worden. 11 man van onze groep, 2 Duitsers en 3 Polen. Vooral de Duitser en Polen vingen in het begin vis overwegend kleine gul. Er was er een van de Haagse groep die hier waarschijnlijk zo de pest overhad dat hij de concurrentie uitschakelde. Hij presteerde het om een geparkeerde hengel op een afdak het water in te werpen. De man met baard, ik mocht geen naam noemen, was hier achteraf een beetje beteuterd over. De hengel was van een bemanningslid de man is door de groep schadeloos gesteld. Luc en ik konden ze niet echt vangen bij mij was er nog een verklaring, een plastic bescherming op mijn haakpunt. Gelukkig werd ik er fijntjes opgewezen door mijn zoon. Toen we de kunst een beetje hadden af gekeken van de Polen werd er door ons ook een visje gevangen. Het waren niet de gullen die wij vingen in Noorwegen, de meeste waren net aan de maat. Het was prachtig weer maar de voorspellingen waren niet gunstig voor morgen. De schipper zou aan het eind van de dag een beslissing nemen of we naar Bornholm gingen of dat we terug gaan naar Polen. Het klikte goed onder elkaar en het deed niet onder met onze club. Eind van de middag had ik het wel gezien met het vissen en ben even wat wat slaap in gaan halen. Naar een uurtje of twee kwam me zoon naar beneden en vertelde dat we terug gingen, hij had alle spullen al op geruimd. Het schip ging aardig te keer de wind was aardig toegenomen. Ik besloot om maar lekker te blijven liggen. Na een uurtje of twee werd het alleen maar heftiger, de spullen in de hut gingen van links naar rechts. De welbekende zeeziekte kwam bij mij weer eens om de hoek kijken snel naar buiten om mijn gegeten sintel aan de meeuwen te voeren. Rond 11 uur waren wij terug in de haven in Polen. We zouden nog een nachtje op het schip blijven en morgenochtend terug gaan naar Nederland.